Thursday, May 13, 2010

Rebus2 jerk....

Salam Jumaat,

Tak kuar makan ke kengkawan, nape diet ke?... makan apa tgh ni? hehe...

Kebetulan malam td ipar aku antar mak kat umah aku, saje datang rindu cucu katanya. Tapi bukan sebab dah lama aku tak balik kg ok. Umah mak ngan umah aku tak jauh makan masa 40minit je... Tak tau nak masa apa utk mak mkn tgh ni, aku nak blk tgh cam mls je... hehe...





Ni je lauk yg sempat aku masak untuk mak pagi ni. Ikan kembung masak stim dan sayur siew park choy (tul ke..) masak sos tiram. Tak dan nak msk byk2 tak sempat... pasni nak gi keje plak...

"masa aku tgh besiap nak gi kerja, sambil memujuk annis utk mandi... aku pun cakaplah ngan mak nanti tgh makanlah, adik dah masak".. kalau ikut selera mak yg sebenarnya dia lebih suka masak lemak cili api...

Tapi skang keadaan dah tak mengizinkan untuk mak makan pedas2 dan yg berlemak-lemak. Mak pun pernah menjalani pembedahan kecil buang batu karang dan hempedu mak dah tak de. Kalau aku masak mesti yg rebus2 je, aku ckp penapis mak dah tak der jadi tak leh makan sebarangan..

Mak pun dah ada mcm2 sakit dengan darah tinggi, kolestrol skit, jantung nye... aritu disebabkan terlampau jaga makan sampai mak jadi pitam sebab kurang makan dok hospital seremban 2 malam... Doktor kata low pressure ler plak... kawal makan salah, terlebih makan pun salah........ abih camno... sabar yolah...

Usia mak pun dah 72thn... Semoga mak diberi kesihatan oleh allah...

Kalau nak makan gulai2 tu boleh tapi sikit2 je, mak kata Ok... hehe. Sian mak tak leh makan cam dulu2.


p/s- arini annis tak nak gi umah pengasuh nak dok ngan nenek katanya, ok lah jgn nakal2 tau nanti nenek penat. Ummi ptg baru balik.

4 comments:

  1. Salam adik,

    Dah 72 tahun Mak adik ya.Nampak masih kuat lagi. Aper pun jagalah dia dan gembirakan hatinya selalu. Sampaikan salam akak pada mak okay.

    ReplyDelete
  2. Salam Qaseh,rasanya umur kita x jauh beza saya 30 tahun,apa2 pun semoga persahabatan ini dpt diteruskan..maaflah yea template blog kita tersama..saya pun x perasan,dh tukar baru perasan sama,maaf..saya pun minat masak rebus2 mcm Qaseh masak,simple n menyihatkan..

    ReplyDelete
  3. mak-et,

    wsalam siti, oo ye ke saya thn79 bln 12. Saya pun harap persahabatan kita berkekalan... Saya pun suker rebus2 skang tgh diet... hehe...
    Diet yang yok jerkkk....

    ReplyDelete