Thursday, December 30, 2010

Tahniah dan Selamat Tahun Baru 2011

Assalammualaikum... rindunya nak berceloteh dan merepek-repek kat sini... hehehe.

Apa khabar semua? kejap jekan kita dah nak meninggalkan tahun 2010 dan melangkah ke tahun 2011. Agak-agak dah tercapai ke cita-cita tu, apapun kita tutup buku lama dan bukak buku baru. Banyak tul kenangan dan pekara yg takleh aku lupakan di tahun ini.... sedih ada gembira ada apapun hidup perlu diteruskan.

Sebelum terlupa aku ingin mengucapkan tahniah kpd pasukan Malaysia yg berjaya mengalahkan pasukan lawan... sonok bukan main aku tgk diorg beraksi, memang best.... alhamdulillah. Tadi dengar radio sinar fm ada yg kata... kita makan lauk GARUDA ulam budu.... huhu.... aku ketawa sorang2....HARIMAU MALAYA dah menang.... moga kemenangan itu dapat dikekalkan sampai bila2. Yang paling seronok lg esok Hari Jumaat.... PM umum CUTI.... Yahooooooo...... Ntah2 hadiah Tahun Baru 2011...

Bila ujung tahun org sana sinun citer perihal BONUS, Aku pernah gak merasa tapi tu mungkin awal dan terakhir dapat bonus kot sekali seumur hidup, pasni jgn berangan la nak dpt.... tunggu Bonus dr cik abang jelah tiap2 tahun tupun tunggu raya cina... huhuhu. Cuti 3hari ni mana ye nak pergi , badan ni rasanya nak tidur je dr pagi sampai ke petang dan sambung ke malam leh gitew. Ish burok tul pangai aku ni erk, ok lah setakat ni jelah kot. Bye2, jumpa lagi tahun depan yer kalau panjang umur.

TAHNIAH MALAYSIA DAN SELAMAT TAHUN BARU 2011

Friday, November 26, 2010

26hb November 2005


Assalammualaikum, pe kabar semua sihat ke?....

Ok lah hari ni adalah hari istimewa dalam hidupku, ulangtahun perkahwinan kami yg ke-5thn. Alhamdulillah, semoga rumahtangga yg dibina penuh dengan kasih sayang dan berkekalan hingga ke syurga..., InsyAllah.

Ni adalah hadiah pemberian dr hubby tercinta...hehehe, tak mintak pun tapi org nak bagi kita terima jerrrr... terima kasih abang. Dia kata 2in1, "hadiah utk ulangtahun perkahwinan dan hadiah hari lahir aku yg jatuh pd 3hb December nanti".

*
*
*
*
*

Haritu aku dok pikir nak bg hadiah apa plak kat hubby... Hari lahir Dia jatuh pd 11hb December nanti. Aduhhhhhhh......

TAPI sekarang aku dah ada Hadiah yg sungguh BERMAKNA DAN LEBIH BERNILAI dr SEGALANYA......, Syukur padaMU Tuhan, Thank you Allah...
Alhamdulillah.... semoga selamat hendaknya....



agak-agak apa la hadiah misteri yg aku nak bg kat hubby tu erkkk takper sama-sama kita tunggu dan lihat yer...



Thursday, November 11, 2010

Kek gula hangus

Salam semua... haihhh aku dah tak tau nak masuk n3 apa kat umahku ini. Macam2 juger ler aktiviti masak-masak dan jalan-jalan yg dibuat tp aduh mls tahap gaban daaaa.... nak amek gambar pun malas, berat montot.... Hanya dok merayap blog kengkawan jer, semalam balik keje awal, perotpun masih kenyang sebab kawan lama dtg opis ajak gi makan KFC...tocer3. Singgah pasar malam beli juadah untuk tn besar dan pn kecik jer..... huhuhu...., bonda dah kenyang.

Sebelum maghrib aku pun godek ler bahan2 utk wat kek gula hangus.... wat 1/2 adunan jer, utk ngoyel2 keesokannya. Resepi ni aku amek kat umah kak nor67 yg femes itew.... secubit garam (tima kasih kak). Aku ikut sebiji-biji tp sarang dia tetap tak mau jd tp still ok lar sedap n lembut. Selalu gak ler wat kek ni sebab senang tp sarang tak menjadi.... aduhhhh sedih. Mungkin adunan harus diperap lbh lama, aku perap 1/2jam jer malas nak tunggu lama2 nanti lambat masak. Hehehe alasan.... jom layan resepi ini.


bahan-bahannya:-

125gm butter
4bj telor
1/2 cwn susu pekat manis
1 cwn tepung gandum
1 cwn air panas
1 1/4 cwn gula
2 sd kecil soda bikarbonat

Cairkan butter dan sejukkan. Buat gula hangus dan masukkan 1cwn air (sejukkan). Telur dikacau saja tanpa dipukul hingga cair dan masukkan susu pekat. Bila sebati masukkan butter td, tepung dan soda yg telah diayak bersama dan akhir sekali gula hangus. Kemudian bakar menggunakan api bawah sahaja. 170c 40-45minit.

Sunday, October 31, 2010

karipap sardin




Semalam kita wat karipap sardin plak.... skangkan musim ujan jadi perot ni asik lapor je. Dalam pikiran tu macam2 nak wat tapi ni jer yg kesampaian dan senang nak buat.... hehehe.... tengah godek2 hari pun semakin gelap.... ujan mau turun...

Buat 2 versi sajer nak blajar wat kelim tp tak bape kemas lerrrr boleh la jgn sampai inti tu kuar udahhh.... nyum3..... aku buat lebih, separuh goreng dan bakinya difrozenkan.... esok2 leh goreng lagi.... ok lah ada keje skit nak wat...


Wednesday, October 27, 2010

Apa yg dikejar?

Kereta idamanku... tak lah tipu jer..., rasanyer penah naik lar ehhh dalam mimpi jer....muehehehe... Bila berada di atas jangan lupa DIRI...., Jangan mengambil kesempatan, Jangan merampas hak orang lain, Jangan menganiaya orang, Jangan menyakiti hati orang. Jadilah manusia yang berjaya Dunia dan Akhirat.
Bila berada di bawah biarlah kita naik dengan cara yang baik, ikhlas dan telus.


Wow emas syioknya kalau dapat.... lebih 90g jangan lupa kuar zakat. Satu keperluan tak dalam kehidupan agak2.... orang pompuan memang suker ni, tapi kalau takder jangan ler sedih. Ni untuk hiasan jerr... lebih baik takder dari ada...., ehhh nape lak camtu??? kalau ada alhamdulillah, simpan baik-baik.


Alahai banyaknyer duit nak gi soping jap... eh taknak lah nak gi bercuti cuci mata naik belon.... hahaha... satu keperluan dalam hidup kita.... banyak atau sikit wajib kita cari dan akan berusaha untuk mendapatkannya. TETAPI sumber yg kita dapat, harta yg kita kutip hari2 tu samada banyak atau sikit akan dipersoal nanti di akhirat kelak. Orang miskin tetapi taat perintah Allah dan sabar akan ujiannya akan mudah masuk syurga. TETAPI orang kaya yg berharta, taat perintah Allah akan tetap ditanya dan lambat masuk syurga kerana HARTANYA.... nauzubillah... hidup besederhana dan Allah tidak suka orang yg meminta-minta selainNYA.



Masa bercinta semuanyer indah belaka..., tapi harus diingat status yang kita ada...., jangan lupa DIRI nanti memakan diri.... aduh seksanya. Mungkin kita boleh menipu orang tapi kita tidak boleh menipu TUHAN. Mulut kata lain HATI kata lain. Kepercayaan dan keizinan yang diberi jangan diperlekehkan.....

Jangan bermain dengan API nanti membakar DIRI!





Tiada lagi pujuk rayu, hilai tawa..., kata manis padah pujangga... hanya yang ada Air Mata pengubat Lara... kasihlah aku peluklah aku. Aku ingin lari tapi makin aku lari makin jauh aku rasakan...., sob sob sob....

Yang Dikejar Tak Dapat... Yang Dikendong Berciciran...

Bersusah-susah Di Dunia bersenang-senang DI SANA

Carilah Sinar Carilah Cahaya InsyAllah Pasti ADA




nota diri: tiada kena mengena dengan diri penulis hanya catatan mengisi memori kehidupanku. Muhasabah Diri menguatkan Keimanan. Setiap pagi nonton rancangan Tanyalah Ustaz diTV9 banyak isu2 dan tajuk yg menarik dibincangkan. Membuatkan aku ketawa seorang diri apabila terkena batang hidung sendrik.... hehehe.

Wednesday, October 20, 2010

Ada apa pada tarikh

20102010

Eh hari ni 20hb 10 2010..., cantekkan tarikh tu. Kalau lom nikah leh nikah hari ni.... ahaha mengarut dehhh... udah nikah punya anak satu dong. Takpun leh bersalin hari ni ke.... pulak dah rugi tak plan awal tahun hari tu dah telepas.... suker2 ko jerrr kan zura. Entah aku pening bin hairan nape orang suker pada tarikh2 cenggini... mungkin senang nak ingat atau ada makna yg terbaik kot kat tarikh tu (aku besangka baik).

Tadi pg sebelom gi keje... simpan brg2 anis dlm keta pastu jiran sebelah tegur (sambil dia sidai baju)... hai zura, morning aku pun senyum dan balas. Dia tanya annis mana?..., aku kata masih tidur nanti nak kuar baru kejut soh mandi n tukar baju kalau kejut awal2 nanti dia nangis dan akan jawab nak tidur lagi.... ahaha haru dibuatnya.

Ohhh dia dah besar la tak nak tambah lagi ke??? muda lagi...., ayoyo soalan ceput emas untuk aku dipagi yg indah ini. Akupun jawablah memang nak tambah tapi belum ada lagi (kalau kata lom ada rezeki kang dia tak paham lak) huhuhu.... Dia ckp lg..., yelah sekarang tak perlu ramai2 anak ada 2, 3 org pun ok.... U mau berapa org?....., ahaha aku pun cakaplah 2, 3 orang lah kot... sebab anak dia 3 org jer tapi semua pandai2, dia kata lagi..., kehidupan sekarang sangat mencabar..., pendidikan sangat perlu dan mau guna wang banyak... aku pun jwb yelah sekarang ekonomi pun sgt susah... semua benda pun mahal. Jiran tu teacher kat sek cina yu hwa kajang dan pernah soh aku antar annis msk sek cina....

Hajat dihati memang nak tambah anak tapi lom ada rezeki lagi wat masa ini. Kuarga aku pun dah bising dok tanya taknak tambah ke? sian annis dah besar takder kawan..., aku hanya tersenyum kambing jerrr. Bila dgr sana sini org pegnant cam best jerrr sebab anak buah aku 2 org pegnant taun dpn meletop.... InsyAllah kalau ada rezeki tak kemana...., usaha tangga kejayaan... hehehe sedapkan hati.

Monday, October 18, 2010

Kek oren

Bila dah tak tau nak wat apa dari temenung-menung baik merajinkan diri untuk godek kek yg simple ni. Aku kalau setakat kek asas yg cenggini memang rajin dan memang suker nak buat tapi kalau kek yg canggih manggih tu memang ler malas..... kekkekke yer ke...., ke tak tau nak wat..... alasan..........., ok lah meh kita layan resepinya yg mudah itew......

130 mentega
1 cawan tepung naik sendiri
1/2 cawan gula halus
2 bj telor
1 biji oren - parut dan amek jus
suhu 175c - 35-40minit

Putar gula dan mentega sebati dan masukkan kuning telor sebiji demi sebiji juga parutan kulit limau. Masukkan tepung sikit demi sedikt hingga habis dan diselang selikan dengan jus. Dalam mangkuk lain putar puteh telur hingga likat dan masukkan dalam adunan tadi. Bakar dan siap. Harum sungguh bila dah siap.... bau orange. Sedap dan lembap-lembap gitu....

Disebabkan aku buat 1 adunan jer dan menggunakan loyang yg besar jd kek tak naik tinggi menggunung just nice utk sekali ngap tak yah bukak mulut besar2 nak makan.... ahahaha.... apapun dah selamat masuk perot anak, suami lagi................ hehehe.... Hati sangat gembira bila apa yg kita masak dan hidangkan habis dimakan dan tak ler kita rasa letih , penat, jemu dan apa2 la.... hikhikhik.....

kek oren lembap

Sunday, October 17, 2010

Besantai kat umah jer

Daging masak kicap

Pucuk paku berlado

Justify Full
Salam... dah makan ke masak apa hari ini???. Biasanya bila ada pasar malam mesti ada jual sayur2 kampungkan. Aku pun beli ler seikat pucuk paku(paku pakis) untuk dibuat sambal.... Ingat zaman kecik2 kalau mak beli seikat dapat 1 pinggan besar tapi skang ni seikat alahai kesian byk ni jer adalah sepiring untuk makan 2 orang.... hehehe mahai betul ke dekut tul org beniaga.... ish ish tak baik burok sangka mesti skang dia dah pupus ditelan zamankan.... nak cari merayau dlm hutan pun dah takut.... rasa cam dah tak selamat....

Aku memang suker makan lauk2 cenggini nape ntah selera kampung kot, suami yg tak tau makan ni pun dah pandai makan aku dah tukar tekak jawa dia dengan masakan orang negeri....hehehe..... makan pedas2 hingga ngalir hingus....ahaks... kang kalau tak makan mau bini dia ni ngajuk 4 hari 4 malam......ahahaha gurau jerrr... jemput makan... Rasa cam nak kuar jenjalan tapi cuaca panaslah sekarangkan..... tak tau lak nak gi mana merayau. Dok umah jelah melayan perasaan.

Thursday, October 14, 2010

Jodoh pertemuan

Salam semua.

Hari ni nak citer pasal jodoh pertemuan kerana dalam kehidupan kita mesti ada pertemuan dan perpisahan. Jodoh pertemuan amat-amat bermakna dan hidup kita pasti berubah. Pengiktirafan kita juga berubah..., kita bergelar suami, isteri, ibu, ayah... dan lebih bahgia dikelilingi orang2 yg tersayang.


3 jenis Jodoh dan Pertemuan

Jodoh melalui Syaitan - Mula-mula berkenalan, borak-borak, ringan-ringan eh dah berat2 pulak. Aduh ni bahaya. Banyak terjadi sekarang ni, bila dah berisi dipaksa nikah atau putus ditengah jalan. Sape yg salah.... Tepuk Dada Tanya Iman

Jodoh melalui Jin - Sepasang kekasih yg menjalinkan hubungan melalui jin, agar pasangan jatuh hati pdnya dan berkahwin. Cinta yg tak direstui atau yg tidak berkenaan dihati lalu dibomohkan. Ni juga bahaya kerana membina rumahtangga yg tiada kerelaan diri. Nauzubillah... ni juga banyak yg berlaku.

Jodoh malalui Allah - Jodoh yg lahir hasil pertemuan melalui mata, turun ke hati dan dijaga batas perhubungan antara mereka sehinggalah akad pernikahan. Nilah Syurga Cinta. Ada juga diaturkan oleh keluarga atau teman tetapi menjaga batas pergaulan. Itu yg terbaik

nota diriku - Bagi pendapat aku tentang pertemuan ini luas. Kadang-kadang berkenalan antara satu sama lain itu pada dasarnya niat yg baik tetapi setelah dikuasai oleh nafsu ia membawa padah pd diri sendiri. Cuba mencari kebahgiaan yg hakiki dan mengabaikan kebahgiaan yg lama juga banyak yg terjadi. Langit tidak selalu cerah, paling takut membina masjid atas kekecewaan hati dan kehancuran masjid orang lain... Tuhanku aku beserah padaMU.

Tapi harus diingat setiap ujian, dugaan, kebahgiaan, kekecewaan tidak sama dalam setiap manusia. Telah tertulis dalam qada' n qadarNya. Semoga syurga cinta yg kita bina didunia biarlah berkekalan hingga ke syurga firdausi. InsyAllah...


Monday, October 11, 2010

Siaran tertunda

Salam semua.

Walaupun bulan syawal sudah melabuhkan tirainya tetapi masih ramai lagi yg membuat jamuan raya disaat2 terakhir. Aku bab makan2 ni memang susah nak lepaskan peluang apatah lagi yg menjemputnya saudara sendirik...., kekekeke......

Sabtu yg lepas kami adik beradik dok melonggok lagi dirumah kak zai kerana ada open house.... best3..... nyum3..... saja aku masukkan dalam N3 supaya menjadi kenangan indah dalam hidupku... layan jer gambar yg dah nak basi ni yer...
Tn Umah yg sibuk layan tetamu

suku sakat aku haaa makan2 jgn malu2....tdg ijau bakal pantin dibulan december...

Pn Madam yg buzy....

ehhhh gambar bonda takder abis dok dalam umah jer dok bincang2 ngan kak long, kak sepupu pasal majlis kenduri kawen bulan december nanti. Wah syok2 leh rewang2.... aduh penat ler aku nanti.

Tamatlah citer raya aku pd tahun ini moga2 bersua lg di syawal tahun hadapan... InsyaAllah kalau panjang umur dan murah rezeki..... org lain dah lama tutup aku baru ler nak tutup tirai....

Sunday, October 10, 2010

Dok tgh pikir2

Salam semua...

Hari-Hari Pergi Kerja

Sampai Opis Takder Keje

Pening Kepala Dibuatnya

Habis Nak Wat Apa Yer

Rasa Bersalah Pula Makan Gaji Buta

Hik Hik Hik......


Dulu banyak keje rasa penat lar pulak tapi skang dok malepek jer depan Pc rasa busannn pun ada gak nak tunggu petang mcm lama nyer lahai.... aku selalu mengharap ada sinar harapan untuk hari esok.... InsyaAllah.

Rindu sungguh suasana ketika ramai manusia dalam opis ni.... eeehhh aku je yg setia kat sini sampai bila la agaknyer yer tak per sama-sama kita tunggu dan lihat.... ahahaha... dalam kepala macam2 nak wat rasa nak belajar menjahit la, nak beniaga la, pelagi erkkkk..... last2 dok umah ternak lemak jerrrr leh gitew....

Tuesday, September 28, 2010

Aktiviti hari raya

Pergi beraya di bagan lalang dan singgah amek angin sepoi-sepoi bahasa di pantai jap...., air laut surut plak kalau tak boleh tumpang mandikan...., hehehe...... ni raya ke-5

































Kemudian pergi beraya rumah kakakku di sungai buloh pd hari raya ke-9, dia ada buat doa selamat maka kami bermalam di sana. Esoknya kami ke nurseri bunga sebab ada akak aku yg gila bunga..., haaih orang sibuk dok beraya dia leh ajak aku gi beli bunga katanya kat sana murah apalagi aku pun tumpang sekaki membeli bunga.

Memang semua cantik2 tak tau mana satu nak beli tapi apa2 hal pun kena tengok budget dulu...., kwang3.... aku sambar 2 pokok bunga kertas, 2 pasu dan 4 keping rumput mutiara dah cukup....

Wednesday, September 22, 2010

Demam Raya

Assalammualaikum semua...., rindu nak berceloteh kat sini tetapi tuan umah demam ler plak selepas cuti selama seminggu (10hari). Kalau ikutkan hati nak je tambah cuti lagi tapi rasa tanggungjawab ku langkahkan jua kaki ini ke opis...... aduyaiiiiiii..... ni ler akibatnya terlalu banyak makan lemang, rendang, tapai, air berais, air gas....bila gi beraya cuaca panas bila msuk keta sejuk kuar balik aaaa panas..., aduhhhh sakit kepala.......

Putriku jua demam., batuk, selsema.... aduh kesian. Pada minggu pertama raya alhamdulillah semua berjalan lancar, syukur pada ilahi. Dalam kegembiraan berhari raya aku tetap sedih mengingati arwah abahku dan orang yg telah tiada. Rindu nak kucup tangan abah bilalah agaknya yerrrrr semoga Allah mencucuri rahmat pada arwah abah tersayang......

Makan2, minum2, jalan2..., melayan tetamu yg datang berkunjung dirumah ibuku sememangnya penat (biasanya kat kg raya pertama hingga ke-4 ada open house kalau org dtg atau kita ke umah org akan diberi makan yg berat2 kalau 2, 3 umah aduhhh kenyang bangat ni....) tapi seronok kerana ianya setahun sekali kami bersua muka, berbual-bual mesra, ada juga saudara jauh yg datang menjemput untuk majlis perkahwinan... minggu depan dah start plak org kawen yer....

Walaupun poket Ummi n Ayah semakin menyusut TAPI poket sianak makin menebal..., alhamdulillah rezeki anak. Gambar hari raya pun banyak juga yg disnap tapi takder plak mood nak masukkan dalam n3 simpan dlm gobok jelah....ahahahaha..... 3hari dirumah mertua 4hari di rumah ibuku...

Bila dah tak bape sihat ni nak gi beraya pun dah malas, byk open house kenalan, jiran2 yg kami tak pergi dok umah je melayan perasaan. Nak masak pun ala2 jer janji kenyang, cik abg alhamdulillah sihat cuma batuk2 manja je..., diapun dah start posa sunat 6...., aku bila plak?????... uhhhh memang liat. Ngantuklah pas makan ubat nak lelap jap...., atas kerusi pun ok jerrrr........zzzzzzzzzzzzz


nota kaki: ada satu lagi perkara yg merunsingkan pikiran..., aduh nampak gaya aku dok umah jelah pasni menternak lemak. miahahaha.... sedih memang sedih tapi itu suratan kehidupan Rezeki ada dimana-mana InsyaAllah.

Tuesday, September 7, 2010

Salam Lebaran


Selamat Hari Raya Aidilfitri kuucapkan kepada semua yang mengenali diri ini dan juga kenalan serta pengunjung blog ku yg tak seberapa ini. Mohon Maaf Zahir dan Batin semoga keberkatan ramadhan dan kemuliaan syawal akan tersemadi indah di dalam sanubari kita... InsyaAllah.

Biskut raya

Salam semua...,

meh kita buat biskut raya plak..., almond london ngan tat nenas. Buat sendiri lg puas hati kot..., resepi ni aku amek kat MYR tapi resepi asal dari Cik Mat Gebu kita yg hebat itew...., tima kasih kerna sudi berkongsi resepi yg sedap ini.... huhu... layanzzzzzzzzzz

Bahan-bahannya
125 butter
225 g tepung gandum

70 g gula aising
1 kuning telur
1/2 camca teh esen vanilla
Badam

Bahan hiasan
300 gram coklat masakan
1/3 camca teh lemak sayur
Badam cincang secukupnya, dipanggang sekejap

Cara-cara membuatnyer
  1. Badam dibakar, jangan lama sangat nanti hangus.
  2. Putar mentega, gula aising dan esen vanilla hingga sebati. Masukkan kuning telur dan putar hingga rata. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis dan adunan menjadi doh yang lembut.
  3. Ambil secubit doh tadi, balutkan pada sebiji badam, bentukkan bujur dan susun dalam dulang pembakar. Buat hingga siap. Bakar pada suhu 175C selama 20 minit atau kuning keemasan. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya.
  4. Cairkan coklat masakan dengan kaedah double-boiler, masukkan lemak sayur, kacau rata. Ambil sebiji almond london togel tadi celupkan dalam coklat yg telah dicairkan dan masukkan ke dalam paper cup. Tabur sedikit badam cincang sementara coklat masih cair. Siap


Tat nenas sebelum dibakar
Bahan-bahannya
230 gram butter
400 gram tepung gandum
40 gram tepung kastard
50 gram gula aising
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla
Inti nenas secukupnya, digentel bujur
Kuning telur untuk disapu

Cara membuatnyer
  1. Putar mentega dan gula aising hingga sebati. Masukkan kuning telur dan esen vanilla. Putar rata. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga menjadi doh yang lembut. Mati kan mixer, ratakan adunan, dan tutup dengan tuala dapur bersih yang telah dilembapkan.
  2. Isi sedikit doh tadi dalam acuan tekan yang dipasang muncung tat gulung. Picit panjang hingga habis. Letak inti tadi dan gulung kemas2. Alih ke dalam dulang pembakar, buat hingga siap.
  3. Sapu kuing telur atas tat gulung tadi dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit atau hingga kuning keemasan.

Alhamdulillah siap sudah biskut kegemaran aku yg dibuat setiap tahun. Nanti malam kalau rajin nak buat cornflakes madu plak...., tu jer yg tau dan senang nak buat. Pas tu beli kepek2 dan kekacang... buat lebih kasi mak n mak mentua sebagai buah tangan.

Sunday, September 5, 2010

Dodol@Gelamai...

Salam ramadhan

Hari ni kan dah 26Ramadhan jadi jadi kami sekeluarga dah berpakat nak buat dodol. Itupun kakakku yg gigih sangat nak buat, kalau ikut selera aku ni tak ler minat sangat tapi kalau dah ada makan gak ler sikit..., suker yg cair2 tu.... wah nikmat2. Tapi nak membuatnyer penuh kekuatan dan kena kerah tenaga......

orang2 kuat tengah mengacau..., kami start lambat dalam kul 4ptg sebab takut dah pekat kami tak larat nak ngacau tu pun tak ramai yg nolong kami jer adik beradik dan ipar.. hehe belengas gak lah..., puasa...

Kak saljuqaseh datang menolong..., ni dah gelap ni nak ujan....., mana nak lari.

Alhamdulillah, akhirnya jadi gakler dodol kami itu tapi pic tak cantik ler pulak pakai H/p jer...., huhuhu....... aduhhhhhhhhhh penat.... tika berbuka lom masak lagi ni kami gilir2 kacau.... 9.30mlm baru siap masak...

Wednesday, August 25, 2010

Indahnya puasa

Salam semua...

Kita ni bila berpuasa semuanye nampak sedap dan nak makan pun sedap2kan. Aku kadang2 bila pas berbuka selalu ckp kat anak walaupun dia kecik lom ngerti tentang kehidupan tapi aku nak gak membebel kat dia.

Kita ni Allah soh puasa sebab boleh merasa kesusahan..., macam mana rasa lapar org yg tak makan. Bila nonton TV perihal palestin, banjir di pakistan sedih..., sedih sangat dengan keadaan orang islam di sana.

Kita di Malaysia sebut jer nak makan apa, semua ada...., kadang2 sampai dah membazir lar pulak. Dah kekenyangan nak solat pun liat.

Ok lah ni juadah berbuka puasa kami sekeluarga... itupun pening pikir nak masak apa..., ringkas2 jer udah. Hari2 pun masak tapi kalau dah malas tahap gaban baru gi PARAM beli lauk tunjuk2. Huhu....

kueh2 yg dibeli di PARAM

Udang goreng kunyit (asalnyer nak wat butter prawn tp dah malas)

Masak lemak pucuk manis

Pastu buat sambal dan ulam timun...., tu pun dah cukup membuatkan aku makan penuh berselera. Camne nak kurus ni...., aduhhhhh kena puasa 3 bulan kot baru kurus.... hehehe....

Sunday, August 22, 2010

Apa pilihan kita...

Salam semua.... masih berpuasa atau ada yg dah berbuka di siang hari..., biasalah tu kita org pompuan yer tak... aku setakat ni alhamdulillah masih full mintak2 ler cukup sebulan ehhhh nape lak??????..... miahahaha....

Ok lah arini nak citer pasal apa yerrr...., Antara lobak, telur dan kopi mana satu pilihan kita. Mestilah semua tukan kita pilih sebab nak hidup kita mesti makan dan benda tu semua satu keperluan. Betul3 (Ipin n Upin ckp)...,

Kat umah biasa dah takder benda nak wat aku rajin gaklah membaca, ok ni dr pembacaan majalah Anis keluaran bulan 8. Saja nak berkongsi ilmu.

"Maya hampir putus asa dengan masalah demi masalah. Satu masalah berlalu, masalah lain pula yg datang bertalu-talu. Perasaan marah, sedih, malu, takut, benci, meluat, geram semua ada....sehingga merasakan semua derita adalah miliknya..., lalu mengadu pada Ibunya. Segala masalah diluahkan dengan perasaan sedih dan Siibu amat prihatin mendengar tanpa byk bicara".

"Setelah abis mendengar Ibu bawa Maya ke dapur dan diambil 3 benda ini... Lobak, telur dan kopi. Lalu didihkan air dlm 3 periuk yg berasingan, lalu dimasukkan bahan2 td ke dalam periuk tersebut apa yg terjadi?"...,

Lobak merah yg mulanya keras sudah menjadi lembik, Telur pula, sebelum dimasukkan ke dlm air mendidih..., kulitnya rapuh melindungi isi dalam yg lembut tp setelah itu dia menjadi keras berbanding sebelumnya. Serbuk kopi pula sebelum dikisar ia sgt keras. Tapi setelah menjadi serbuk, ia sangat mudah larut dalam air mendidih. Sifat pepejal hilang dan seolah-olah mengalah kepada air panas namun ia berjaya mengubah warna, rasa dan bau yg harum. Wah sedapnya air kopi cap......, hahaha

Apa yg kita boleh pelajari dr sifat makanan berbanding jatidiri manusia. Aku lepas baca ni terfikir sejenak byk persamaan dalam diri aku.... Kadang2 sifat itu lembut sangat seperti salju dan mungkin sifat telur tapi kadang2 sekelip mata menjadi keras..... ishish bahaya2....pastu menangis seperti mengalah...., dr hati yg keras menjadi lembut seperti serbuk kopi... bukan lobak la kot tp kalau makan sedap banyak vitamin.


"Lobak - Keras dengan warna yg gemilang, menjadi lemah dan lembik luar dan dalam apabila dilanda ujian serta cabaran kehidupan... meratap sepanjang hayat atas malang yg menimpa diri. Mencari-cari siapa yg harus dipersalahkan".

"Telur - memiliki hati yg lembut tetapi menjadi keras bila dilanda ujian serta cabaran kehidupan? Luarannya spt tidak berubah tetapi dalamannya menjadi keras spt wujudnya satu tembok untuk membalas dendam kesumat..., kepada mereka2 yg membuatkan kita menjadi susah dan derita"'.


"Kopi - tidak pernah hilang jatidiri walaupun telah dikisar dan dimasukkan dalam air mendidih sehingga hilang sifat luarannya. Cabaran dan ujian yg mendatang tidak mengubah jatidirinya. Kepasrahannya menerima apa jua yg mendatang, tidak membunuh prinsip dan nilai kebenaran serta tidak menjauhkan dr matlamat kehidupan sebagai khalifah dan hamba Allah di muka bumi. Dari pengalaman menghadapi 'kepanasan' mampu pula membimbing org lain".

Tapi bukan senangkan nak jadi cam kopi tu penuh dengan kekuatan jiwa jua. Banyak betul pengalaman yg aku tgk dan lihat sendiri dalam ahli kerluarga dan sanak saudara. Hanya mampu aku ucapkan banyaklah bersabar dan berserahlah kepada Allah. Kesian tengok diorang, Allah bagi kita ujian atas kemampuan yg kita ada...

nota diri: Terima kasih pd pn sofiyah@ satuyah rasin sudi berkongsi ilmu. Sangat menjadi panduan dalam hidup aku sekeluarga. Aku ni mempunyai sifat yg berubah-ubah tak tau mana satu yg banyak dalam diri ini mungkin telur atau kopi..., hehe tapi 3 sifat benda ini tak banyak sikit memang ada dalam hidup kita tapi perlu kuat untuk membawa sifat2 itu pd kebaikan.

Thursday, August 19, 2010

Sambal goreng....


Juadah berbuka semalam, sekadar berkongsi jer tau..., manalah tau kot ada sape2 pening nak makan apa dan nak masak apa?....

Balik keje awal so sempat lah aku masak ni pun kejap jerr dah siap...., ok layanzzz

Masak lemak ketam cili api

sambal goreng

Sambal goreng ni plak tak cukup bahan2nya spt tempe, tauhu...., malas nak ke kedai semata-mata nak beli tu jer tp tetap masak mengikut bahan apa yg ada.... menderhaka skit pd resepi yg asalnya....., huhuhu.....

Tuesday, August 17, 2010

Popia Goreng

Salam semua,

Kejap jer kan dah seminggu kita berpuasa..., alhamdulillah semoga amalan kita diterima olehNya.

Malas nak membebel, layan jer juadah yg aku buat ni. Sape2 teringin buat ler nanti petang erk, hehehe....

Popia sayur-sayuran, goreng ketika nak hampir berbuka kalau
tak dia lembik tak bape sedap

Kepok lekor tengganu pemberian kakakku, sedap byk ikan dr tepung.


Nota diri: Kebiasaannya kami sekeluarga masa berbuka akan makan ringan2 dulu spt air, kurma, buah, kueh mueh dulu dan selepas solat maghrib baru makan nasi..., bukan apa takut nanti dah kekenyangan mulalah berat nak solat.... hubby plak kata tak bleh makan kenyang2 sangat nanti tak larat nak terawih la pulak... hai macam2 ler kisahnya... belum ada rasa lagi kueh mueh dibazar nanti esok2 kita cuba kueh yg aku malas nak buat... juger kueh yg pelik2kan...

Monday, August 16, 2010

Salam Ramadhan

Ujian yang datang juga tandanya Allah sayangkan kita. Jadi ambillah masa untuk menilai diri dan meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah dalam apa jua yang kita lakukan. Lakukanlah untuk mencari redha Allah. Fikir dengan positif bahawa setiap dugaan datang dari Allah dan pasti ada hikmah yang tersendiri.

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." – (al-Baqarah: 216)




Nota diri: Tazkirah untuk diri sendiri. Ilmu baik yg kita dapat harus diamalkan agar jadi makanan dalam hati. Ilmu tanpa amal ibarat pohon yg tidak berbuah... InsyaAllah.

Wednesday, August 11, 2010

Jawab TAG lak

Salam Ramadhan
Aku dah kena Tag lak ngan mak-et, aduh apa nak jawab ni cam biasa la yer ayat tak bleh bla dr aku.... miahaha...Apapun terima kasih pd Mak-et semoga persahabatan kita di alam maya ni terus berkekalan hendaknya.

Soalan 1: Adakah anda rasa HOT..?
HOT gak la, cuaca panas... puasakan
Soalan 2: Upload wallpaper PC/laptop yg anda gunekan skrg

Ala sorry malas lah nak upload lagi dah cantik ler ni..... huhu...perasan tul

Soalan 3: Cerita pasal gambar nih..?

Sorry, no comment la kot sebab tak der gambar....leh gitewww

Soalan 4: Kali terakhir makan PIZZA..?

Tahun lepas kot, hah lama nyer.... hubby tak bape suker.... aduhhhh sedih

Soalan 5: Lagu terakhir anda dengar..?

UNIC - Hanya Tuhan Yang Tahu

Soalan 6: Apa yg anda buat selain selesaikan tag nih..?

Update blog, terjah blog, buat keje sikit2 kat opis

Soalan 7: Selain nama sendiri anda dipanggil name ape?

Adik, achik, mak uda, mak usu, Umi.....

Soalan 8: Tag lagi 5 orang…

  • Kak Saljuqaseh
  • Kak Sweetie
  • Kerull
  • Kak Ain
  • Effa

Soalan 9: Siapa orang no. 1...?

Makcik saudara, sahabat....

Soalan 10: Katakan sesuatu pada orang no. 5...?

Toker Kek ni tau, tapi aku belom pernah lg order ngan Dia mungkin suatu masa nanti yer Effa. Semoga bisness semakin laris dan berjaya.

Soalan 11: No.3 ade hubungan ape dengan sape...?

Sahabat didunia blog yg ada kala singgah berkunjung ke blogku n meninggalkan pesanan walaupun x pernah bersua muka kan pn kerull...

Soalan 12: Bagaimana pulak dengan no.2...?

Kawan opis

Soalan 13: Kata2 cinta dengan orang no.4...?

Aku tak la kenal rapat tapi Kak Ain seorang yg berkerjaya dan ada bisness online semoga maju jaya disamping keluarga bahgia.

Soalan 14: Berikan 5 fakta yg anda tahu pasal orang yang anda tag.?

Mereka semua adalah kawan, kenalan bloggers walaupun tak bersua muka tapi mahu sapa menyapa untuk mengeratkan lagi tali persaudaraan.