Tuesday, January 31, 2012

alahai anakku...

Salam Semua....

Saya semenjak dah dua orang anak nikan, banyak betul nak guna pakai ayat sabar... hehe... Dulu mak/abah bela kita lagi ramaikan 5-6 orang lg macam2 peel... kita baru 2 orang dah macam 20 orang jer gamaknyer...

Perbualan ngan anak-anak;

saya: bila saya balik keje dah amek anak2 dr umah pengasuh... annis pasti buat perangai yg menduga dan membuat saya naik angin... saya mls nak marah pastu terus DIAMkan diri...
kedapur masak apa yg patut sambil ngemas umah sikit2...

Annis: menangis sekuat hati, apa yg dia tak puas hati....

Ammar: tengok jer kelakuan kakak sambil dia senyum2... haha...

saya: saya tidak akan pujuk biarkan sampai 1/2 jam... baru saya pujuk sekali dan tak akan pujuk lg dah... tak tegur dia sampai waktu makan nanti. Tapi saya main2 dengar ammar sambil tgk TV...

Annis: nangis lagi (tak makan saman)... pastu dia akan diam sendiri...

saya: pas maghrib, waktu makan... saya akan ajak annis untuk makan. Dia akan makan, saya masih diam...

Annis: waktu nak tidur..., ammar dah tidur... annis akan tegur saya. Ummi, sambil salam saya..., kata minta maaf..., kakak tak sengaja dan tak buat lagi...

saya: ok, ummi pun minta maaf dan sayang kakak. Saya kalau marah, tangan akan naik sekali..., jadi bila dia buat perangai saya akan diamkan diri dan pujuk sekali dan tak akan tegur dia... eh betul ke cara saya ni... tapi, saya akan tersenyum bila dia dtg pd saya dan minta maaf.

annis pernah tanya saya..., "tadi ummi marah kakak, ummi tak sayang kakak ke? sayang ammar jer"...

"Saya akan jawab kalau marah tu tandanya sayang"... kalau nakal memang lah marah...

Kadang2 bila annis main ngan ammar..., tiba2 si adik akan nangis..., automatiknya saya akan marah pd si kakak tanpa usul periksa..., annis akan jawab, "bukan kakak pukul dia, lalu dia pun merajuk dan bwk diri"... jahat tak saya... macam susah jer nak jaga hati anak2 kan...

Ammar tu kecik..., tak kan lah saya nak marahkan cuma geram je lah. Tapi ngan annis saya selalu marah kalau dia buat perangai... kadang2 tak tau nak buat macam mana, takut anak2 terasa dan kata kita pilih kasih... haih susah jadi Ibu kena banyak sabar.

Sesekali saya marah2 sayang gak kat ammar..., sebab dia dah sgt lasak, pas mandi susah sangat nak pakaikan baju... "eee babab ammar ni kang pukul skit montot dia"... 'annis akan jawab padan muka ammar kena marah'... haha... annis lepaskan keluhan hatinya...

Rasa puas kot bila saya marah siadik.., baru la adilkan... ngehngeh... haih lah anak2...


***************************************

Ustazah kata:

Apa saja pemberian/perbelanjaan kita pada anak2 jangan sesekali kita ibubapa ungkit sebab itu semua pahala. Anak itu AMANAH... REZEKI yg tidak ternilai...

Anak2 lasak, degil tak mau dengar cakap semua tu nak beri pahala pd kita. Supaya kita SABAR..
Dugaan, ujian dalam hidup kita ni macam2 cabang sebab orang2 zaman nabi lebih dahsyat ujiannya dr kita... maka banyak2 bersyukur...


************************************

Ya, syukur alahamdulillah atas rezeki yg Allah berikan... saya kalau gi hospital tengok masalah yg dihadapi oleh anak2 kecil dan berbual ngan ibu mereka saya sangat2 sebak. Mereka masih kecil, penyakit yg dihadapi sangat sakit ku rasakan... tabahkan hati wahai semua ibu2 moga ganjaran pahala banyak utk dirimu.

2 comments:

  1. Salam, entri yang bercampur baur emosinya dari seorang yang bernama ibu.. pada CM marah anak kerana patut dimarahi tidak mengapa, bukan marah kerana kita lepaskan kemarahan.. ditambah dengan penat bekerja..susah mengawal emosi sebenarnya kan..

    ReplyDelete
  2. Wsalam,

    Hehe..., ya kak jadi ibu kena byk2 sabar kan... kadang2 anak-anak jadi tempat kita melepaskan kemarahan bila ada masalah... sian plak kat anak2...

    ReplyDelete